onsdag, januari 31, 2007

Ron Mueck



Ron Mueck är en australiensk skulptör som är verksam i Storbritannien. Första gången jag såg ett verk av honom var när jag besökte The Millennium Dome (numera O2) där han ställt ut "Pojke" (bilderna ovan). Det var fantastiskt och väldigt annorlunda jämfört med alla tidigare skulpturer jag sett, så otroligt detaljerat och vackert. Det känns verkligen som att det sitter en förstorad pojke där. Huden känns så levande.

Innan han började göra hyperrealistiska skulpturer som konstnär arbetade han som dock- och modell-makare för barnprogram och filmer (t.ex. Labyrinth där han också bidrog med rösten till Ludo)

Precis som de flesta konstnärer gillar Mueck att provocera, den läskigaste skulpturen han har gjort enligt mig är nog den som föreställer hans döde far. (bild till höger) Väldigt obehaglig får mig att tänka på "På sista versen - en liten film om döden" av killing gänget där huvudpersonen spelar in en film om sin döende pappa.

Här finns lite bilder på några av hans konstverk.


Inga kommentarer: