Förmodligen världens mest kända reklamfilm. Dels för att den skapade debatt, dels för att den är väldigt snygg och dels för att den funkade. Folk köpte Mac. Ni som inte sett den, kolla på den.
Nu till det roliga. Inför årets upplaga av Hatch (en reklamtävling) fixade några från boston-byrån Arnold en liten intressant film. Den börjar med animatics-versionen av filmen (som man gör för att testa koncept innan de spelas in) och går sedan över till att visa hur en fokusgrupp reagerar och vilka rekommendationer de ger.
Det är spännande att se varför det inte fungerar att flytta kommunikation in i en labmiljö. De som deltar som "målgrupp" börjar genast tänka och reagera på ett helt annat sätt än de skulle göra annars. Gruppen hjälps åt att enas om att den var för grå och tråkig. Att det behövdes mer fart och färg. Ingen går mot strömmen och säger vad de gillade utan de hjälps bara åt att fila ner det "dåliga" som sticker ut mot reklamen de är vana att se. Ta bort allt det som gjorde att reklamfilmen faktiskt sågs och hade genomslagskraft.
Som apple säger... Think Different
2 kommentarer:
wow, jag kan inte fatta att jag såg båda filmerna och läste allt text. Jag tror du hade ett bra anslag "folk är idioter".. var på jag "oh, i can read this" =)
:P så mycket var det inte.
Skicka en kommentar